" Ζωγραφιζω εκεινο που δεν μπορει να φωτογραφηθει και φωτογραφιζω εκεινο που δεν επιθυμω να ζωγραφισω...Δεν με ενδιαφερει να γινομαι κατανοητος ως ζωγραφος, ως δημιουργος αντικειμενων ή ως φωτογραφος".... "Δεν ειμαι φωτογραφος της φυσης αλλα της φαντασιας μου ... θα προτιμουσα να φωτογραφισω μια ιδεα παρα ενα αντικειμενο κι ενα ονειρο παρα μια ιδεα" Man Ray (1890-1976)
" Δεν ενδιαφερει να αποδωσει κανεις το ορατο, αλλα να κανει ορατο οτι δεν ειναι" Paul Klee (1879-1940)
" Δεν ενδιαφερει να αποδωσει κανεις το ορατο, αλλα να κανει ορατο οτι δεν ειναι" Paul Klee (1879-1940)
11/24/2009
Φωτογραφία και ζωγραφική 19ος-20ός αιώνας
Φωτογραφία και ζωγραφική 19ος-20ός αιώνας
Εύη Δημ. Σαμπανίκου
Τυπωθήτω, 2003
Ένα εύχρηστο βιβλίο, πλημμυρισμένο φωτογραφίες, για την τέχνη της Φωτογραφίας, τη γέννηση και την εξέλιξή της, τα στάδια που ακολούθησε μέχρι τις μέρες μας και τη σχέση της με τη ζωγραφική. Η καθηγήτρια Φωτογραφίας Εύη Σαμπανίκου χωρίζει το βιβλίο της σε τρία Μέρη:
Στο Πρώτο Μέρος ("Η Φωτογραφία από τις απαρχές έως τα τέλη του 19ου αι.") παρουσιάζονται η δαγκεροτυπία και άλλες πρώιμες τεχνικές, οι απαρχές της ταξιδιωτικής και πολεμικής φωτογραφίας, το φωτογραφικό πορτρέτο και η διαμόρφωση της πρώιμης φωτογραφικής αισθητικής, το εικαστικό τοπίο του τέλους του 19ου και των αρχών του 20ού αι., με τον απόηχο του Νεοκλασικισμού, τις διάφορες εκδοχές του Ρομαντισμού και την εμφάνιση του Ιμπρεσιονισμού.
Στο Δεύτερο Μέρος ("Ο 20ός αιώνας") εξετάζονται τα καλλιτεχνικά κινήματα του αιώνα που πέρασε και η ένταξη της Φωτογραφίας σ' αυτά: Κυβισμός, Φουτουρισμός, Ντανταϊσμός, Σουρεαλισμός, Εξπρεσιονισμός, Κονστρουκτιβισμός, "Νέα Αντικειμενικότητα", Αμερικανικός Νεορεαλισμός...
Στο Τρίτο Μέρος ("Η ελληνική Φωτογραφία") παρουσιάζεται το έργο των Ελλήνων φωτογράφων από το 1839-1850 (πρώιμοι φωτογράφοι) και το 1850-1875, και από εκεί, μέσω τής Nelly’s, του Σπύρου Μελετζή, του Κώστα Μπαλάφα και της Βούλας Παπαϊωάννου, μέχρι το 1960.
Τέλος, εξετάζονται οι διεθνείς τάσεις της Φωτογραφίας μετά το 1960, σε παράλληλη ανάπτυξη με τα καλλιτεχνικά κινήματα στην Ευρώπη και την Αμερική έως και τη δεκαετία του 1980.
Το βιβλίο κλείνει με έναν σύντομο Επίλογο για τη Φωτογραφία και τη Ζωγραφική την εποχή της ψηφιακής εικόνας.
Βιογραφικό
Η Εύη Σαμπανίκου είναι ιστορικός της τέχνης και επίκουρος καθηγήτρια στο Τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, όπου διδάσκει από το 2000. Οι προπτυχιακές της σπουδές είχαν αντικείμενο την Αρχαιολογία (Παν. Ιωαννίνων) και την Αγγλική Φιλολογία (ΑΠΘ), ενώ οι μεταπτυχιακές και διδακτορικές της σπουδές (Πανεπιστήμια Ιωαννίνων και Cambridge, Πανεπιστήμιο Λονδίνου, Courtauld Institute of Art) την Ιστορία και τη Θεωρία της Τέχνης και τη Μεταβυζαντινή Ζωγραφική. Στα ερευνητικά της ενδιαφέροντα συμπεριλαμβάνονται η "συνάντηση της μεταβυζαντινής τέχνης με τη δυτική" και η "πολυ-πολιτισμική διάσταση της τέχνης". Τα τελευταία χρόνια η ερευνητική και συγγραφική της δουλειά επικεντρώνεται στην Ιστορία της Φωτογραφίας και την Ένατη Τέχνη (Comics). Για όλα τα παραπάνω, υπάρχουν δημοσιευμένα βιβλία και ένας μεγάλος αριθμός άρθρων της σε επιστημονικά περιοδικά.
Βιβλιογραφία
(2006) Η αρχαιολογία στο στόχαστρο, Κριτική, [μετάφραση]
(2005) Αποχρώσεις δύο κόσμων, Futura, [επιμέλεια]
(2005) Ιχνηλατώντας το φανταστικό: τα ελληνικά κόμικς του φανταστικού 1978-2004, Futura
(2003) Φωτογραφία και ζωγραφική, Τυπωθήτω
(1997) Ο ζωγραφικός διάκοσμος του παρεκκλησίου των Τριών Ιεραρχών της Μονής Βαρλαάμ στα Μετέωρα 1637, Ιερά Μονή Βαρλαάμ Μετεώρων
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου